Uprawnienia, wymagania egzaminacyjne i program szkolenia na stopnie:
żeglarz jachtowy
sternik jachtowy
jachtowy sternik morski
kapitan jachtowy
żeglarz lodowy
sternik lodowy
stopnie motorowodne
stopnie nurkowe
staże morskie
cennik opłat
zasady wymiany patentów żeglarskich
druki

więcej fot. w dziale: galerie zdjęć

Uprawnienia, wymagania egzaminacyjne na patent żeglarza jachtowego:

A. Żeglarz jachtowy - uprawnienia:

  • prowadzenie jachtów żaglowych po wodach śródlądowych bez ograniczeń oraz
  • prowadzenie jachtów żaglowych o długości do 8,5m na morzu 2Mm od brzegu w porze dziennej.
  • Młodzież do 16 lat tylko pod nadzorem osoby pełnoletniej.

B. Wymagania egzaminacyjne:

  • ukończone 12 lat
  • odbyty kurs i zdany egzamin
  • do egzaminu: badania lekarskie ważne 6 miesięcy, korzystający ze zniżek legitymację szkolną lub studencką, niepełnoletni zgodę rodziców; umiejętność pływania (stwierdzana jest na podstawie karty pływackiej lub oświadczenia własnego ew. rodziców)

C. Program szkolenia PZŻ:

Osoba odbywająca szkolenie na stopień żeglarza jachtowego powinna opanować wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie:

  • Wiedza teoretyczna:
    1. Przepisy
    - wybrane przepisy żeglugowe obowiązujące na śródlądowych drogach wodnych odnoszące się do żeglugi jachtowej:
    - prawo drogi,
    - sygnały wzrokowe i dźwiękowe,
    - sygnały wzywania pomocy,
    - znaki żeglugowe,
    - wypadki i awarie - zasady postępowania,
    - elementarne wiadomości o przepisach obowiązujących na wodach morskich, przepisy portowe,
    - etykieta jachtowa - zasady zachowania się na jachcie i obyczaje żeglarskie.
    2. Budowa i obsługa jachtu
    - nazewnictwo podstawowych części składowych jachtu śródlądowego,
    - zasady bezpiecznego posługiwania się instalacjami jachtowymi,
    - zasady eksploatacji jachtowego silnika przyczepnego.
    3. Teoria żeglowania
    - wiatr rzeczywisty i pozorny,
    - kursy jachtu względem wiatru,
    - siły działające na jacht,
    - zawietrzność i nawietrzność,
    - współpraca żagli,
    - działanie steru,.
    - stateczność jachtu.
    4. Locja
    - oznakowanie śródlądowego szlaku żeglugowego,
    - żegluga na rzece,
    - elementarne informacje o budowlach hydrotechnicznych - śluza, jaz,
    - elementarne wiadomości o:
    - oznakowaniu nawigacyjnym wód morskich (system IALA),
    - księgach locji,
    - spisach świateł i sygnałów nawigacyjnych,
    - mapach morskich.
    5. Ratownictwo
    - środki bezpieczeństwa i sposoby posługiwania się nimi,
    - zasady zachowania się po wywrotce jachtu,
    - wiadomości o ratownictwie na wodach śródlądowych,
    - podstawowe informacje o ratownictwie na wodach morskich:
    - Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (SAR),
    - ratownictwo brzegowe,
    - Morskie Ratownicze Centrum Koordynacyjne,
    - podstawy pomocy przedmedycznej w najczęściej występujących obrażeniach na jachcie w czasie rejsów,
    - żegluga w niebezpiecznych warunkach.
    6. Teoria manewrowania
    - zasady wykonywania manewrów żeglarskich,
    - umiejętność planowania i wyboru drogi jachtu (halsowanie).
    7. Meteorologia
    - podstawowe wiadomości o wiatrach - znajomość skali Beauforte'a,
    - podstawowa znajomość wybranych zjawisk meteorologicznych,
    - niebezpieczne dla żeglarzy zjawiska meteorologiczne i ich oznaki,
    - znajomość meteorologii w zakresie rozumienia komunikatów meteorologicznych w mediach,.
    - podstawowa umiejętność uzyskiwania prognoz pogody.
    8. Podstawowe zasady ochrony wodnego środowiska naturalnego


  • Umiejętności praktyczne:
    1.Eksploatacja jachtu śródlądowego
    - taklowanie jachtu, klar jachtu,
    - obsługa żagli, osprzętu i podstawowych urządzeń na jachcie,
    - zasady cumowania jachtu,
    - umiejętność wiosłowania,
    - obsługa silnika zaburtowego,
    - umiejętność sprawdzenia stanu technicznego jachtu żaglowego.
    2. Prace bosmańskie
    - umiejętność wiązania podstawowych węzłów żeglarskich,
    - podstawowe naprawy jachtu i osprzętu.
    3. Umiejętność wykonania następujących manewrów jachtem typu slup o długości kadłuba większej niż 5,5m pod żaglami:
    - manewry podstawowe:
    - zwrot przez sztag,
    - zwrot przez rufę,
    - odejście od nabrzeża,
    - dojście do nabrzeża,
    - alarm "człowiek za burtą".
    - manewry dodatkowe:
    - stawanie w dryf,
    - dojście do boi,
    - odejście od boi,
    - stawanie na kotwicy,
    - zejście z kotwicy.
    4. Umiejętność wykonywanie następujących manewrów jachtem żaglowym o długości kadłuba większej niż 5,5m na silniku:
    - manewry podstawowe:
    - odejście od nabrzeża,
    - dojście do nabrzeża,
    - manewry dodatkowe:
    - dojście do boi,
    - odejście od boi,
    - holowanie pojedynczego jachtu.
    5. Obrót lub przesunięcie jachtu przy pomoście, praca cumami.

powrót

Uprawnienia i wymagania egzaminacyjne na patent sternika jachtowego:

A. Sternik jachtowy - uprawnienia:

  • prowadzenie jachtów żaglowych po wodach śródlądowych bez ograniczeń,
  • jachtów długości do 12m na Bałtyku i innych morzach zamkniętych, a na pozostałych wodach morskich 20Mm od brzegu.

B. Wymagania egzaminacyjne:

  • Ukończone 18 lat,
  • odbyty kurs i zdany egzamin
  • Od 1997 roku dodatkowo przed egzaminem jest wymagany staż morski 200h w minimum 2 rejsach.
  • Osoba, która nie posiada stopnia żeglarza jachtowego powinna opanować wiedzę i umiejętności określone w szkoleniu na ten stopień.

C. Program szkolenia PZŻ:

Osoba odbywające szkolenie na stopień sternika jachtowego powinna opanować wiedzę i umiejętności w zakresie:

  • Wiedza teoretyczna
    1. Przepisy
    - Międzynarodowe Przepisy o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu,
    - przepisy regulujące postępowanie po wypadku morskim lub awarii,
    - przepisy regulujące sprawy bezpieczeństwa żeglugi statków sportowych w zakresie: środki ratunkowe, przeciwpożarowe, łączności i sygnalizacji,
    - przepisy nadzoru technicznego w zakresie: dokumenty klasyfikacyjne jachtu.
    - wymagane dokumenty jachtu i załogi w czasie pływań po wodach morskich,
    - wybrane zagadnienia z kodeksu morskiego i innych ustaw: prawa i obowiązki kapitana statku, bezpieczeństwo żeglugi, holowanie i pilotaż, ubezpieczenia, umowa ratownicza,
    - ogólne zasady regulujące ubezpieczenia jachtów, postępowanie poawaryjne,
    - zakresu uprawnień żeglarskich wynikających z rozporządzenia Ministra Sportu w sprawie uprawiania żeglarstwa,
    - przepisy i zwyczaje żeglarskie ujęte dobrą praktyką morską i etykietą jachtową.
    2. Wiadomości o jachtach.
    2.1. Budowa jachtu
    - nazewnictwo podstawowych części składowych jachtu morskiego,
    - główne parametry morskich jachtów żaglowych,
    - zasady eksploatacji i budowy instalacji oraz urządzeń jachtu morskiego oraz umiejętność oceny ich stanu technicznego,
    - ocena stanu technicznego wyposażenia jachtu wymienionego w karcie bezpieczeństwa i aktualność atestów.
    2.2. Teoria żeglowania
    - stateczność i pływalność jachtu morskiego,
    - opory ruchu kadłuba i prędkość graniczna jachtu,
    - siły działające na jacht w ruchu ustalonym - zrównoważenie żaglowe i możliwość jego korygowania,
    - znajomość zasad doboru różnych rodzajów żagli w różnych warunkach pogodowych.
    3. Nawigacja
    3.1 Wiadomości w zakresie:
    - kształt i wymiary Ziemi, podstawowe pojęcia i jednostki stosowane w nawigacji: współrzędne geograficzne, mila morska, loksodroma i ortodroma, refrakcja ziemska, widnokrąg, średnia odległość widnokręgu, geograficzny i optyczny zasięg świateł latarni morskich,
    - magnetyzm ziemski i magnetyzm własny jachtu: deklinacja - sposób zapisu na mapach morskich polskich i angielskich i obliczanie jej aktualnej wartości,
    - określanie dewiacji, sporządzanie wykresów i tabelek dewiacji,
    - kursy i namiary kompasowe, magnetyczne i rzeczywiste,
    - prędkość i droga jachtu: kąt drogi po wodzie i nad dnem, poprawka na wiatr (dryf ) i poprawka na prąd (znos), jednostki prędkości,
    - pozycja jachtu: zliczona, obserwowana, prawdopodobna,
    - określanie pozycji obserwowanej jachtu: linie pozycyjne z namiaru, kąta poziomego, kąta kursowego, wykreślanie bezpiecznej linii pozycyjnej z kąta poziomego, określenie pozycji obserwowanej z równoczesnych i nierównoczesnych linii pozycyjnych, dobór obiektów namierzanych w celu minimalizacji błędu pozycji obserwowanej,
    - zasady dobrej praktyki morskiej: umiejętność zapisu w dzienniku jachtowym i na mapie, żegluga w wąskich przejściach i przygotowanie nawigacyjne wejścia do portu,
    - instrumenty nawigacyjne i zasady ich użytkowania: kompasy, logi, sondy, elektroniczna aparatura nawigacyjna.
    3.2. Umiejętności w zakresie:
    - prowadzenia nawigacji metodą graficzną w czasie żeglugi ,
    - prowadzenie nawigacji w czasie żeglugi na akwenie występowania pływów i prądów wpływowych:
    - określenie głębokości w portach zasadniczych i dołączonych,
    - określenie kierunków i prędkości prądów pływowych,
    - nawigacyjnego przygotowania wejścia do portu na akwenie pływowym,
    - nawigacyjnego przygotowania rejsu,
    - korzystania z polskich i angielskich pomocy nawigacyjnych,
    - korzystania z systemu GPS,
    - posługiwania się przyrządami nawigacyjnymi.
    4. Locja
    - umiejętność korzystania z pomocy nawigacyjnych: mapy polskie i angielskie, spisy świateł i sygnałów nawigacyjnych (polskie i angielskie), spisy sygnałów radiowych (polskie i angielskie), locje polskie wraz z uzupełnieniem; locje angielskie, tabele pływów,
    - umiejętność wykonywania korekty map i innych pomocy nawigacyjnych,
    - system IALA,
    - światła nawigacyjne i ich charakterystyki,
    - mapy morskie - klasyfikacja, konstrukcja, skala, zakres informacji, używane skróty, oznaczenia.
    5. Meteorologia
    - znajomość podstawowych czynników meteorologicznych i umiejętność ich określania: temperatura i jej zmiany z wysokością, równowaga atmosfery, ciśnienie atmosferyczne, wilgotność, kierunek i prędkość wiatru, widzialność, ocena zachmurzenia, opady,
    - umiejętność zapisu danych meteorologicznych w dzienniku jachtowym.
    - chmury: znajomość rodzajów chmur wg klasyfikacji międzynarodowej i ich podziału,
    - wiatry: przyczyny powstawania wiatru, ogólna cyrkulacja atmosfery, wiatry lokalne,
    - masy powietrza, fronty atmosferyczne, układy baryczne: klasyfikacja mas powietrza i frontów atmosferycznych, typowe zmiany pogody towarzyszące ich przechodzeniu, niż, wyż, klin, zatoka, siodło, powstawanie niżu, tory niżów w Europie, podstawowe rodzaje mgieł i typowe warunków ich powstawania,
    - umiejętność określania pozycji jachtu względem najbliższego układu barycznego i frontów atmosferycznych,
    - mapy synoptyczne: analiza treści map synoptycznych, ustalenie przypuszczalnego kierunku przemieszczania się niżów i frontów atmosferycznych, stref opadów i obniżonej widzialności oraz kierunku i siły wiatru, przewidywanie rozwoju sytuacji pogodowej na podstawie analizy kilku kolejnych map pogodowych,
    - komunikaty meteorologiczne: umiejętność wybrania na podstawie polskich i angielskich spisów sygnałów radiowych danych stacji nadających komunikaty pogodowe, umiejętność odbioru i zanotowania treści komunikatu,
    - współdziałanie morza i atmosfery: skala stanu morza, umiejętność oceny stanu morza na podstawie oceny wyglądu powierzchni morza, znajomość rodzajów fal, parametrów fali i ich zależności od głębokości morza, siły wiatru i czasu jego oddziaływania.
    6. Sygnalizacja , łączność
    - znajomość wybranych flag MKS (A,B,C,D,N,O),
    - znajomość znaczenia jednoliterowych sygnałów MKS,
    - umiejętność nawiązania łączności za pomocą radiotelefonu,
    - umiejętność wzywania pomocy i korespondencji w niebezpieczeństwie za pomocą radiotelefonu w języku polskim i angielskim,
    - łączność poprzedzona sygnałami MAYDAY, PANPAN, SECURITE,
    - znajomość zasad obsługi i umiejętność prawidłowego użycia: pławki dymnej, rakiety spadochronowej, światła w kamizelce ratunkowej i innych środków pirotechnicznych dostępnych na jachcie,
    - sposoby wzywania pomocy.
    7. Ratownictwo
    - bezpieczeństwo na jachcie morskim,
    - profilaktyka przeciwpożarowa,
    - holowanie jachtu w sytuacjach awaryjnych,
    - postępowanie w przypadku awarii jachtu morskiego - mielizna, pożar, przeciek,
    - sztrandowania i opuszczania jachtu,
    - posługiwanie się środkami wzywania pomocy, sprzętem ratowniczym, p-poż i awaryjnym ,
    - zasady udzielania pomocy przedmedycznej w nagłych wypadkach poszerzone o schorzenia i urazy występujące w żegludze jachtowej,
    - czas przetrwania rozbitka w zimnej wodzie, pomoc człowiekowi przechłodzonemu
    - wyposażania apteczek jachtowych
    - środki ratownicze,
    - liny bezpieczeństwa, szelki bezpieczeństwa, kamizelki ratunkowe, koła ratunkowe, tratwa ratunkowa,
    - pirotechnika, EPIRB, transponder radarowy,
    - gaśnice, koc gaśniczy, toporek i wiadro, pompy, plastry.
    - znajomość organizacji i zadań służby ratownictwa morskiego: Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (SAR), Morskie Ratownicze Centrum Koordynacyjne, stacje ratownictwa brzegowego, systemy komunikowania się
    - wiedza o zakresie pomocy, której można oczekiwać od służb ratownictwa morskiego.
    - sposoby porozumienia się z udzielającymi pomocy : porozumiewanie się ze stacjami ratownictwa brzegowego, sposoby porozumiewania się ze statkami lub śmigłowcami udzielającymi pomocy.
    8. Silniki
    Znajomość:
    - zasad eksploatacji silnika wysokoprężnego oraz jego podstawowe parametry techniczne,
    - doboru materiałów eksploatacyjnych ,
    - zasad bezpieczeństwa przy obsłudze napędów jachtowych,
    - zasad eksploatacji instalacji elektrycznej (akumulatory, alternator lub prądnica, rozrusznik) Umiejętność:
    - określenia na podstawie instrukcji obsługi rozmieszczenia elementów silnika wymagających kontroli i ich obsługa,
    - sprawdzenia układu chłodzącego i wylotowego,
    - określania prądu ładowania akumulatora ze źródła zewnętrznego,
    - usuwania usterek silnika w zakresie ustalonym w jego instrukcji obsługi.

  • Umiejętności praktyczne:
    - manewrowanie jachtem morskim o długości kadłuba od 8 do 12 m pod żaglami i na silniku. Jeżeli osoba odbywająca szkolenie nie posiada stopnia żeglarza jachtowego powinna także opanować umiejętność manewrowania jachtem śródlądowym:
    - prowadzenie nawigacji na akwenach bezpływowych i pływowych,
    - korzystanie z polskich i angielskich pomocy i wydawnictw nawigacyjnych,korzystanie z urządzeń łączności ze szczególnym uwzględnieniem wzywania pomocy;

    powrót

Uprawnienia i wymagania na patent jachtowego sternika morskiego:

A. Jachtowy sternik morski - uprawnienia:

  • Prowadzenie jachtów żaglowych po wodach śródlądowych bez ograniczeń
  • oraz na morzu jachtów o długości kadłuba do 18 metrów

B. Wymagania "egzaminacyjne":

...czyli należy przesłać do Biura Polskiego Związku Żeglarskiego (00-791 Warszawa, ul. Chocimska 14) następujące dokumenty:

  • wniosek o wydanie patentu jachtowego sternika morskiego ze zdjęciem
  • kserokopię patentu sternika jachtowego,
  • dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań stażowych, o których mowa w §3 rozporządzenia Ministra Sportu z dnia 9 czerwca 2006 r. w sprawie uprawiania żeglarstwa (Dz. U. z 2006 r. nr 105 poz. 712)
    a) opinie z odbytych rejsów (oryginały lub poświadczone przez notariusza lub OZŻ kserokopie) i/lub
    b) w przypadku rejsów prowadzonych samodzielnie, osobiste oświadczenia potwierdzone przez armatora statku (w przypadku rejsów na własnym jachcie należy dołączyć kserokopię dokumentu rejestracyjnego jachtu)
    • wymagania stażowe: conajmniej 3 rejsy pełnomorskie po uzyskaniu stopnia sternika jachtowego, w czasie conajmniej 600 godzin żeglugi, w tym conajmniej 200 godzin żeglugi na statkach o długości całkowitej od 12 do 18 m, oraz 1 rejs powyżej 100 godzin żeglugi po wodach pływowych z zawinięciem do conajmniej 2 portów o średnim skopku pływu powyżej 1,5 m,
  • zaświadczenie zawierające orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do uprawiania żeglarstwa,
  • kserokopię dowodu wpłaty kwoty 50 zł (lub 25 zł dla młodzieży uczącej się do 26 lat) na konto PZŻ nr 78 1060 0076 0000 4010 4000 1093.

powrót

Uprawnienia i wymagania na patent kapitana jachtowego:

A. Kapitan jachtowy- uprawnienia:

  • Prowadzenie jachtów żaglowych bez ograniczeń

B. Wymagania "egzaminacyjne":

...czyli należy przesłać do Biura Polskiego Związku Żeglarskiego (00-791 Warszawa, ul. Chocimska 14) następujące dokumenty:

  • wniosek o wydanie patentu kapitana jachtowego ze zdjęciem
  • kserokopię patentu jachtowego sternika morskiego,
  • dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań stażowych, o których mowa w §3 rozporządzenia Ministra Sportu z dnia 9 czerwca 2006 r. w sprawie uprawiania żeglarstwa (Dz. U. z 2006 r. nr 105 poz. 712)
    a) opinie z odbytych rejsów (oryginały lub poświadczone przez notariusza lub OZŻ kserokopie) i/lub
    b) w przypadku rejsów prowadzonych samodzielnie, osobiste oświadczenia potwierdzone przez armatora statku (w przypadku rejsów na własnym jachcie należy dołączyć kserokopię dokumentu rejestracyjnego jachtu)
    • wymagania stażowe: conajmniej 6 rejsów pełnomorskich, w czasie conajmniej 1200 godzin żeglugi, po uzyskaniu stopnia sternika jachtowego, w tym conajmniej 400 godzin samodzielnego prowadzenie statku o długości całkowitej od 10 do 18 m po uzyskaniu stopnia jachtowego sternika morskiego oraz conajmniej jeden rejs powyżej 100 godzin żeglugi na statku o długości całkowitej powyżej 20 m
  • zaświadczenie zawierające orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do uprawiania żeglarstwa,
  • kserokopię dowodu wpłaty kwoty 50 zł (lub 25 zł dla młodzieży uczącej się do 26 lat) na konto PZŻ nr 78 1060 0076 0000 4010 4000 1093.

powrót

Uprawnienia i wymagania egzaminacyjne na stopnie motorowodne

A. Sternik motorowodny

  • uprawnienia:
    • prowadzenie łodzi motorowych z silnikami o mocy do 60 kW (80 KM) na śródlądziu, a na morzu 2 Mm od brzegu w porze dziennej
  • wymagania:
    • ukończone 12 lat,
    • odbyty kurs i egzamin,
    • egzamin: należy okazać: dowód tożsamości, badania lekarskie ważne 6 miesięcy i zdjęcie
    • niepełnoletni - zgoda rodziców.

B. Starszy sternik motorowodny

  • uprawnienia:
    • prowadzenie na śródlądziu łodzi motorowych bez ograniczeń, a na morzu łodzi o długości do 12 m po Morzu Bałtyckim i innych morzach zamkniętych.
  • wymagania:
    • ukończone 18 lat,
    • odbyty kurs,
    • staż 200 godzin na dowolmnym akwenie
    • staż dokumentuje się opiniami z rejsów lub oświadczeniami własnymi.
    • egzamin: należy okazać: dowód tożsamości, badania lekarskie ważne 6 miesięcy i zdjęcie.

C. Morski sternik motorowodny

  • uprawnienia:
    • prowadzenie na śródlądziu łodzi motorowych bez ograniczeń, a na morzu łodzi o długości do 18 m
  • wymagania:
    • patent starszego sternika motorowodnego,
    • staż morski w ilości 600 godzin w minimum 3 rejsach, w tym 200h na jachtach o długości 12-18m
    • 1 rejs pływowy powyżej 100h po wodach o skoku pływu powyżej 1,5m (2 porty).

D. Kapitan motorowodny

  • uprawnienia:
    • prowadzenie jachtów motorowych bez ograniczeń
  • wymagania:
    • patent morskiego sternika motorowodnego,
    • staż morski 1200 godzin w minimum 6 rejsach w tym 400 godzin samodzielnego prowadzenia jachtu o długości 10-18m oraz
    • conajmniej 1 rejs powyżej 100h na statku powyżej 20m (jachty zarówno motorowe jak i żaglowe).

powrót

Staże morskie

1. Do stażu morskiego zalicza się godziny pływania po morskich wodach wewnętrznych, morzu terytorialnym i morzu pełnym (w rozumieniu przepisów o obszarach morskich danego państwa), odbyte na jachcie żaglowym bez względu na rodzaj stosowanego napędu.

2. Do stażu morskiego nie zalicza się godzin pływania uzyskanych:
a) przed ukończeniem 12-go roku życia,
b) przed zdobyciem ostatniego patentu żeglarskiego PZŻ (z wyjątkiem stażu na patent sternika jachtowego),
c) dawniej niż w ciągu ostatnich 10-ciu lat.

3. Czas trwania rejsu nie jest ograniczony.

4. Staż morski musi być udokumentowany:
a) pozytywnymi opiniami kapitana jachtu - z rejsów nie prowadzonych samodzielnie,
b) pisemnymi oświadczeniami własnymi - z rejsów prowadzonych samodzielnie.

5. Kapitan jachtu, który wystawia opinię musi legitymować się patentem wystawionym przez PZŻ lub zagranicznym certyfikatem kompetencji uznanym przez PZŻ.

6. Za opinię pozytywną uważa się taką, w której stwierdza się, że kandydat wywiązywał się przynajmniej dostatecznie z obowiązków członka załogi oraz posiada, co najmniej dostateczną odporność na trudne warunki morskie. Ostatnia z opinii musi zawierać stwierdzenie, że kandydat nadaje się do dopuszczenia do egzaminu na dany patent.

7. Oświadczenie własne z rejsu prowadzonego samodzielnie powinno zawierać: typ i nazwę jachtu, powierzchnię ożaglowania, termin rejsu, trasę rejsu, ilość godzin żeglugi i przebytych mil, skład załogi.

8. Zaleca się, aby odbyte rejsy wpisać do sportowej książeczki żeglarskiej.

9. Przystępując do egzaminu na patent sternika jachtowego należy wykazać się stażem morskim w ilości minimum 200 godzin żeglugi, uzyskanych, w co najmniej 2 rejsach prowadzonych przez co najmniej sternika jachtowego. Z tego:
a) może być wliczone jedynie do 100 godzin żeglugi na jachtach o długości powyżej 21 m,
b) może być wliczone jedynie do 60 godzin żeglugi po morskich wodach wewnętrznych i osłoniętych,
c) minimum 100 godzin żeglugi musi odbywać się po morzu pełnym.

10. Przystępując do egzaminu na patent jachtowego sternika morskiego należy wykazać się stażem morskim w ilości minimum 600 godzin żeglugi, co najmniej 3 rejsy pełnomorskie po uzyskaniu stopnia sternika jachtowego, w tym co najmniej 200 godzin żeglugi na statkach o długości całkowitej od 12 do 18 m, oraz jeden rejs powyżej 100 godzin żeglugi po wodach pływowych z zawinięciem do co najmniej 2 portów o średnim skoku pływu powyżej 1,5 m.

11. Przystępując do egzaminu na patent kapitana jachtowego należy wykazać się stażem morskim w ilości minimum 1200 godzin żeglugi, conajmniej 6 rejsów pełnomorskich, po uzyskaniu stopnia sternika jachtowego, w tym co najmniej 400 godzin samodzielnego prowadzenie statku o długości całkowitej od 10 do 18 m po uzyskaniu stopnia jachtowego sternika morskiego.

powrót

Cennik opłat

1. Opłata za przeprowadzenie egzaminu na stopnie:

  • żeglarza jachtowego - wynosi 200 PLN
  • sternika jachtowego - wynosi 300 PLN

2. Opłata za przeprowadzenie egzaminu na stopnie motorowodne:

  • sternika motorowodnego - wynosi 200 PLN
  • starszego sternika motorowodnego - wynosi 300 PLN
  • motorzysty motorowodnego - wynosi 350 PLN

3. Opłata za przeprowadzenie egzaminu, o którym mowa w §5 ust.1 pkt 4 rozporządzenia , uprawniającego do holowania narciarzawodnego i statków powietrznych - wynosi 300 PLN

4. Opłata za wydanie patentu i licencji - wynosi 50 PLN

5. Uczniowie i studenci w wieku do 26 lat uiszczają opłaty, o których mowa w pkt. 1-4, w wysokości 50%.

powrót

Zasady wymiany patentów (źródło: strona PZŻ)

1. W celu wymiany patentu żeglarskiego:

  • żeglarza jachtowego na żeglarza jachtowego,
  • sternika jachtowego na sternika jachtowego,
  • jachtowego sternika morskiego na jachtowego sternika morskiego
  • jachtowego kapitana żeglugi wielkiej, jachtowego kapitana żeglugi bałtyckiej, kapitana jachtowego na kapitana jachtowego,

należy przesłać do Biura Polskiego Związku Żeglarskiego (00-791 Warszawa, ul. Chocimska 14) następujące dokumenty:

2. W celu uzyskania (wydania) patentu:

  • jachtowego sternika morskiego lub
  • kapitana jachtowego,

należy przesłać do Biura Polskiego Związku Żeglarskiego (00-791 Warszawa, ul. Chocimska 14) następujące dokumenty:

  • wniosek o wydanie patentu ze zdjęciem,
  • kserokopię patentu sternika jachtowego lub jachtowego sternika morskiego,
  • dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań stażowych, o których mowa w §3 rozporządzenia Ministra Sportu z dnia 9 czerwca 2006 r. w sprawie uprawiania żeglarstwa (Dz. U. z 2006 r. nr 105 poz. 712)
    a) opinie z odbytych rejsów (oryginały lub poświadczone przez notariusza lub OZŻ kserokopie) i/lub
    b) w przypadku rejsów prowadzonych samodzielnie, osobiste oświadczenia potwierdzone przez armatora statku (w przypadku rejsów na własnym jachcie należy dołączyć kserokopię dokumentu rejestracyjnego jachtu)
  • zaświadczenie zawierające orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do uprawiania żeglarstwa,
  • kserokopię dowodu wpłaty kwoty 50 zł (lub 25 zł dla młodzieży uczącej się do 26 lat) na konto PZŻ nr 78 1060 0076 0000 4010 4000 1093.

3. W celu wymiany patentu motorowodnego:

  • morskiego sternika motorowodnego na jachtowego sternika morskiego,
  • kapitana motorowodnego na kapitana jachtowego,

należy przesłać do Biura Polskiego Związku Żeglarskiego (00-791 Warszawa, ul. Chocimska 14) następujące dokumenty:

  • kserokopię patentu motorowodnego potwierdzoną za zgodność z oryginałem,
  • kserokopię patentu żeglarskiego (co najmniej sternika jachtowego),
  • wniosek o wydanie patentu ze zdjęciem,
  • zaświadczenie zawierające orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do uprawiania żeglarstwa,
  • kserokopię dowodu wpłaty kwoty 50 zł (lub 25 zł dla młodzieży uczącej się do 26 lat) na konto PZŻ nr 78 1060 0076 0000 4010 4000 1093.

Zasady wydawania duplikatów patentów

1. W celu uzyskania duplikatu "starego" patentu należy przesłać do Biura Polskiego Związku Żeglarskiego (00-791 Warszawa, ul. Chocimska 14) następujące dokumenty:

2. W celu uzyskania duplikatu "nowego" patentu, należy przesłać do Biura Polskiego Związku Żeglarskiego (00-791 Warszawa, ul. Chocimska 14) następujące dokumenty:

powrót

Druki...

 

Opracowano na podstawie art.53a ust.3 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (tj.Dz.U z 2001r. nr 81 poz.889 z późniejszymi zmianami), uwzględniając zapisy w sprawie szkolenia, egzaminowania i wydawania patentów zawarte w rozporządzeniu Ministra Sportu z dnia 9 czerwca 2006 r. w sprawie uprawiania żeglarstwa.( Dz.U. nr 105 poz. 712).