Uprawnienia, wymagania egzaminacyjne na patent żeglarza
jachtowego:
A. Żeglarz
jachtowy - uprawnienia:
- prowadzenie jachtów żaglowych
po wodach śródlądowych bez ograniczeń oraz
- prowadzenie jachtów żaglowych
o długości do 8,5m na morzu 2Mm od brzegu w porze dziennej.
- Młodzież do 16 lat tylko
pod nadzorem osoby pełnoletniej.
B. Wymagania
egzaminacyjne:
- ukończone 12 lat
- odbyty kurs i zdany egzamin
- do egzaminu: badania lekarskie
ważne 6 miesięcy, korzystający ze zniżek legitymację szkolną lub
studencką, niepełnoletni zgodę rodziców; umiejętność pływania
(stwierdzana jest na podstawie karty pływackiej lub oświadczenia
własnego ew. rodziców)
C. Program
szkolenia PZŻ:
Osoba odbywająca
szkolenie na stopień żeglarza jachtowego powinna opanować
wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie:
- Wiedza
teoretyczna:
1. Przepisy
- wybrane przepisy żeglugowe obowiązujące na śródlądowych drogach
wodnych odnoszące się do żeglugi jachtowej:
- prawo drogi,
- sygnały wzrokowe i dźwiękowe,
- sygnały wzywania pomocy,
- znaki żeglugowe,
- wypadki i awarie - zasady postępowania,
- elementarne wiadomości o przepisach obowiązujących na wodach
morskich, przepisy portowe,
- etykieta jachtowa - zasady zachowania się na jachcie i obyczaje
żeglarskie.
2. Budowa i obsługa jachtu
- nazewnictwo podstawowych części składowych jachtu śródlądowego,
- zasady bezpiecznego posługiwania się instalacjami jachtowymi,
- zasady eksploatacji jachtowego silnika przyczepnego.
3. Teoria żeglowania
- wiatr rzeczywisty i pozorny,
- kursy jachtu względem wiatru,
- siły działające na jacht,
- zawietrzność i nawietrzność,
- współpraca żagli,
- działanie steru,.
- stateczność jachtu.
4. Locja
- oznakowanie śródlądowego szlaku żeglugowego,
- żegluga na rzece,
- elementarne informacje o budowlach hydrotechnicznych - śluza,
jaz,
- elementarne wiadomości o:
- oznakowaniu nawigacyjnym wód morskich (system IALA),
- księgach locji,
- spisach świateł i sygnałów nawigacyjnych,
- mapach morskich.
5. Ratownictwo
- środki bezpieczeństwa i sposoby posługiwania się nimi,
- zasady zachowania się po wywrotce jachtu,
- wiadomości o ratownictwie na wodach śródlądowych,
- podstawowe informacje o ratownictwie na wodach morskich:
- Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (SAR),
- ratownictwo brzegowe,
- Morskie Ratownicze Centrum Koordynacyjne,
- podstawy pomocy przedmedycznej w najczęściej występujących obrażeniach
na jachcie w czasie rejsów,
- żegluga w niebezpiecznych warunkach.
6. Teoria manewrowania
- zasady wykonywania manewrów żeglarskich,
- umiejętność planowania i wyboru drogi jachtu (halsowanie).
7. Meteorologia
- podstawowe wiadomości o wiatrach - znajomość skali Beauforte'a,
- podstawowa znajomość wybranych zjawisk meteorologicznych,
- niebezpieczne dla żeglarzy zjawiska meteorologiczne i ich oznaki,
- znajomość meteorologii w zakresie rozumienia komunikatów meteorologicznych
w mediach,.
- podstawowa umiejętność uzyskiwania prognoz pogody.
8. Podstawowe zasady ochrony wodnego środowiska naturalnego
- Umiejętności
praktyczne:
1.Eksploatacja jachtu śródlądowego
- taklowanie jachtu, klar jachtu,
- obsługa żagli, osprzętu i podstawowych urządzeń na jachcie,
- zasady cumowania jachtu,
- umiejętność wiosłowania,
- obsługa silnika zaburtowego,
- umiejętność sprawdzenia stanu technicznego jachtu żaglowego.
2. Prace bosmańskie
- umiejętność wiązania podstawowych węzłów żeglarskich,
- podstawowe naprawy jachtu i osprzętu.
3. Umiejętność wykonania następujących manewrów jachtem typu
slup o długości kadłuba większej niż 5,5m pod żaglami:
- manewry podstawowe:
- zwrot przez sztag,
- zwrot przez rufę,
- odejście od nabrzeża,
- dojście do nabrzeża,
- alarm "człowiek za burtą".
- manewry dodatkowe:
- stawanie w dryf,
- dojście do boi,
- odejście od boi,
- stawanie na kotwicy,
- zejście z kotwicy.
4. Umiejętność wykonywanie następujących manewrów jachtem żaglowym
o długości kadłuba większej niż 5,5m na silniku:
- manewry podstawowe:
- odejście od nabrzeża,
- dojście do nabrzeża,
- manewry dodatkowe:
- dojście do boi,
- odejście od boi,
- holowanie pojedynczego jachtu.
5. Obrót lub przesunięcie jachtu przy pomoście, praca cumami.
powrót
Uprawnienia i wymagania egzaminacyjne na patent sternika
jachtowego:
A. Sternik
jachtowy - uprawnienia:
- prowadzenie jachtów żaglowych
po wodach śródlądowych bez ograniczeń,
- jachtów długości do 12m
na Bałtyku i innych morzach zamkniętych, a na pozostałych wodach
morskich 20Mm od brzegu.
B. Wymagania
egzaminacyjne:
- Ukończone 18 lat,
- odbyty kurs i zdany egzamin
- Od 1997 roku dodatkowo przed
egzaminem jest wymagany staż morski 200h w minimum 2 rejsach.
- Osoba, która
nie posiada stopnia żeglarza jachtowego powinna opanować wiedzę
i umiejętności określone w szkoleniu na ten stopień.
C. Program
szkolenia PZŻ:
Osoba odbywające
szkolenie na stopień sternika jachtowego powinna opanować
wiedzę i umiejętności w zakresie:
- Wiedza
teoretyczna
1. Przepisy
- Międzynarodowe Przepisy o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu,
- przepisy regulujące postępowanie po wypadku morskim lub awarii,
- przepisy regulujące sprawy bezpieczeństwa żeglugi statków sportowych
w zakresie: środki ratunkowe, przeciwpożarowe, łączności i sygnalizacji,
- przepisy nadzoru technicznego w zakresie: dokumenty klasyfikacyjne
jachtu.
- wymagane dokumenty jachtu i załogi w czasie pływań po wodach
morskich,
- wybrane zagadnienia z kodeksu morskiego i innych ustaw: prawa
i obowiązki kapitana statku, bezpieczeństwo żeglugi, holowanie
i pilotaż, ubezpieczenia, umowa ratownicza,
- ogólne zasady regulujące ubezpieczenia jachtów, postępowanie
poawaryjne,
- zakresu uprawnień żeglarskich wynikających z rozporządzenia
Ministra Sportu w sprawie uprawiania żeglarstwa,
- przepisy i zwyczaje żeglarskie ujęte dobrą praktyką morską i
etykietą jachtową.
2. Wiadomości o jachtach.
2.1. Budowa jachtu
- nazewnictwo podstawowych części składowych jachtu morskiego,
- główne parametry morskich jachtów żaglowych,
- zasady eksploatacji i budowy instalacji oraz urządzeń jachtu
morskiego oraz umiejętność oceny ich stanu technicznego,
- ocena stanu technicznego wyposażenia jachtu wymienionego w karcie
bezpieczeństwa i aktualność atestów.
2.2. Teoria żeglowania
- stateczność i pływalność jachtu morskiego,
- opory ruchu kadłuba i prędkość graniczna jachtu,
- siły działające na jacht w ruchu ustalonym - zrównoważenie żaglowe
i możliwość jego korygowania,
- znajomość zasad doboru różnych rodzajów żagli w różnych warunkach
pogodowych.
3. Nawigacja
3.1 Wiadomości w zakresie:
- kształt i wymiary Ziemi, podstawowe pojęcia i jednostki stosowane
w nawigacji: współrzędne geograficzne, mila morska, loksodroma
i ortodroma, refrakcja ziemska, widnokrąg, średnia odległość widnokręgu,
geograficzny i optyczny zasięg świateł latarni morskich,
- magnetyzm ziemski i magnetyzm własny jachtu: deklinacja - sposób
zapisu na mapach morskich polskich i angielskich i obliczanie
jej aktualnej wartości,
- określanie dewiacji, sporządzanie wykresów i tabelek dewiacji,
- kursy i namiary kompasowe, magnetyczne i rzeczywiste,
- prędkość i droga jachtu: kąt drogi po wodzie i nad dnem, poprawka
na wiatr (dryf ) i poprawka na prąd (znos), jednostki prędkości,
- pozycja jachtu: zliczona, obserwowana, prawdopodobna,
- określanie pozycji obserwowanej jachtu: linie pozycyjne z namiaru,
kąta poziomego, kąta kursowego, wykreślanie bezpiecznej linii
pozycyjnej z kąta poziomego, określenie pozycji obserwowanej z
równoczesnych i nierównoczesnych linii pozycyjnych, dobór obiektów
namierzanych w celu minimalizacji błędu pozycji obserwowanej,
- zasady dobrej praktyki morskiej: umiejętność zapisu w dzienniku
jachtowym i na mapie, żegluga w wąskich przejściach i przygotowanie
nawigacyjne wejścia do portu,
- instrumenty nawigacyjne i zasady ich użytkowania: kompasy, logi,
sondy, elektroniczna aparatura nawigacyjna.
3.2. Umiejętności w zakresie:
- prowadzenia nawigacji metodą graficzną w czasie żeglugi ,
- prowadzenie nawigacji w czasie żeglugi na akwenie występowania
pływów i prądów wpływowych:
- określenie głębokości w portach zasadniczych i dołączonych,
- określenie kierunków i prędkości prądów pływowych,
- nawigacyjnego przygotowania wejścia do portu na akwenie pływowym,
- nawigacyjnego przygotowania rejsu,
- korzystania z polskich i angielskich pomocy nawigacyjnych,
- korzystania z systemu GPS,
- posługiwania się przyrządami nawigacyjnymi.
4. Locja
- umiejętność korzystania z pomocy nawigacyjnych: mapy polskie
i angielskie, spisy świateł i sygnałów nawigacyjnych (polskie
i angielskie), spisy sygnałów radiowych (polskie i angielskie),
locje polskie wraz z uzupełnieniem; locje angielskie, tabele pływów,
- umiejętność wykonywania korekty map i innych pomocy nawigacyjnych,
- system IALA,
- światła nawigacyjne i ich charakterystyki,
- mapy morskie - klasyfikacja, konstrukcja, skala, zakres informacji,
używane skróty, oznaczenia.
5. Meteorologia
- znajomość podstawowych czynników meteorologicznych i umiejętność
ich określania: temperatura i jej zmiany z wysokością, równowaga
atmosfery, ciśnienie atmosferyczne, wilgotność, kierunek i prędkość
wiatru, widzialność, ocena zachmurzenia, opady,
- umiejętność zapisu danych meteorologicznych w dzienniku jachtowym.
- chmury: znajomość rodzajów chmur wg klasyfikacji międzynarodowej
i ich podziału,
- wiatry: przyczyny powstawania wiatru, ogólna cyrkulacja atmosfery,
wiatry lokalne,
- masy powietrza, fronty atmosferyczne, układy baryczne: klasyfikacja
mas powietrza i frontów atmosferycznych, typowe zmiany pogody
towarzyszące ich przechodzeniu, niż, wyż, klin, zatoka, siodło,
powstawanie niżu, tory niżów w Europie, podstawowe rodzaje mgieł
i typowe warunków ich powstawania,
- umiejętność określania pozycji jachtu względem najbliższego
układu barycznego i frontów atmosferycznych,
- mapy synoptyczne: analiza treści map synoptycznych, ustalenie
przypuszczalnego kierunku przemieszczania się niżów i frontów
atmosferycznych, stref opadów i obniżonej widzialności oraz kierunku
i siły wiatru, przewidywanie rozwoju sytuacji pogodowej na podstawie
analizy kilku kolejnych map pogodowych,
- komunikaty meteorologiczne: umiejętność wybrania na podstawie
polskich i angielskich spisów sygnałów radiowych danych stacji
nadających komunikaty pogodowe, umiejętność odbioru i zanotowania
treści komunikatu,
- współdziałanie morza i atmosfery: skala stanu morza, umiejętność
oceny stanu morza na podstawie oceny wyglądu powierzchni morza,
znajomość rodzajów fal, parametrów fali i ich zależności od głębokości
morza, siły wiatru i czasu jego oddziaływania.
6. Sygnalizacja , łączność
- znajomość wybranych flag MKS (A,B,C,D,N,O),
- znajomość znaczenia jednoliterowych sygnałów MKS,
- umiejętność nawiązania łączności za pomocą radiotelefonu,
- umiejętność wzywania pomocy i korespondencji w niebezpieczeństwie
za pomocą radiotelefonu w języku polskim i angielskim,
- łączność poprzedzona sygnałami MAYDAY, PANPAN, SECURITE,
- znajomość zasad obsługi i umiejętność prawidłowego użycia: pławki
dymnej, rakiety spadochronowej, światła w kamizelce ratunkowej
i innych środków pirotechnicznych dostępnych na jachcie,
- sposoby wzywania pomocy.
7. Ratownictwo
- bezpieczeństwo na jachcie morskim,
- profilaktyka przeciwpożarowa,
- holowanie jachtu w sytuacjach awaryjnych,
- postępowanie w przypadku awarii jachtu morskiego - mielizna,
pożar, przeciek,
- sztrandowania i opuszczania jachtu,
- posługiwanie się środkami wzywania pomocy, sprzętem ratowniczym,
p-poż i awaryjnym ,
- zasady udzielania pomocy przedmedycznej w nagłych wypadkach
poszerzone o schorzenia i urazy występujące w żegludze jachtowej,
- czas przetrwania rozbitka w zimnej wodzie, pomoc człowiekowi
przechłodzonemu
- wyposażania apteczek jachtowych
- środki ratownicze,
- liny bezpieczeństwa, szelki bezpieczeństwa, kamizelki ratunkowe,
koła ratunkowe, tratwa ratunkowa,
- pirotechnika, EPIRB, transponder radarowy,
- gaśnice, koc gaśniczy, toporek i wiadro, pompy, plastry.
- znajomość organizacji i zadań służby ratownictwa morskiego:
Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (SAR), Morskie Ratownicze
Centrum Koordynacyjne, stacje ratownictwa brzegowego, systemy
komunikowania się
- wiedza o zakresie pomocy, której można oczekiwać od służb ratownictwa
morskiego.
- sposoby porozumienia się z udzielającymi pomocy : porozumiewanie
się ze stacjami ratownictwa brzegowego, sposoby porozumiewania
się ze statkami lub śmigłowcami udzielającymi pomocy.
8. Silniki
Znajomość:
- zasad eksploatacji silnika wysokoprężnego oraz jego podstawowe
parametry techniczne,
- doboru materiałów eksploatacyjnych ,
- zasad bezpieczeństwa przy obsłudze napędów jachtowych,
- zasad eksploatacji instalacji elektrycznej (akumulatory, alternator
lub prądnica, rozrusznik) Umiejętność:
- określenia na podstawie instrukcji obsługi rozmieszczenia elementów
silnika wymagających kontroli i ich obsługa,
- sprawdzenia układu chłodzącego i wylotowego,
- określania prądu ładowania akumulatora ze źródła zewnętrznego,
- usuwania usterek silnika w zakresie ustalonym w jego instrukcji
obsługi.
- Umiejętności
praktyczne:
- manewrowanie jachtem morskim o długości kadłuba od 8 do 12 m
pod żaglami i na silniku. Jeżeli osoba odbywająca szkolenie nie
posiada stopnia żeglarza jachtowego powinna także opanować umiejętność
manewrowania jachtem śródlądowym:
- prowadzenie nawigacji na akwenach bezpływowych i pływowych,
- korzystanie z polskich i angielskich pomocy i wydawnictw nawigacyjnych,korzystanie
z urządzeń łączności ze szczególnym uwzględnieniem wzywania pomocy;
powrót
Uprawnienia i wymagania na patent jachtowego
sternika morskiego:
A. Jachtowy
sternik morski - uprawnienia:
- Prowadzenie jachtów żaglowych
po wodach śródlądowych bez ograniczeń
- oraz na morzu jachtów o
długości kadłuba do 18 metrów
B. Wymagania
"egzaminacyjne":
...czyli należy
przesłać do Biura Polskiego Związku Żeglarskiego (00-791 Warszawa,
ul. Chocimska 14) następujące dokumenty:
- wniosek
o wydanie patentu jachtowego sternika morskiego
ze zdjęciem
- kserokopię patentu sternika
jachtowego,
- dokumenty potwierdzające
spełnienie wymagań stażowych, o których mowa w §3 rozporządzenia
Ministra Sportu z dnia 9 czerwca 2006 r. w sprawie uprawiania
żeglarstwa (Dz. U. z 2006 r. nr 105 poz. 712)
a) opinie z odbytych
rejsów (oryginały lub poświadczone przez notariusza lub OZŻ kserokopie)
i/lub
b) w przypadku rejsów
prowadzonych samodzielnie, osobiste oświadczenia potwierdzone
przez armatora statku (w przypadku rejsów na własnym jachcie należy
dołączyć kserokopię dokumentu rejestracyjnego jachtu)
- wymagania stażowe:
conajmniej 3 rejsy pełnomorskie po uzyskaniu stopnia sternika
jachtowego, w czasie conajmniej 600 godzin żeglugi, w tym
conajmniej 200 godzin żeglugi na statkach o długości całkowitej
od 12 do 18 m, oraz 1 rejs powyżej 100 godzin żeglugi po wodach
pływowych z zawinięciem do conajmniej 2 portów o średnim skopku
pływu powyżej 1,5 m,
- zaświadczenie zawierające
orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do uprawiania żeglarstwa,
- kserokopię dowodu wpłaty
kwoty 50 zł (lub 25 zł dla młodzieży uczącej się do 26 lat) na
konto PZŻ nr 78 1060 0076 0000 4010 4000 1093.
powrót
Uprawnienia i wymagania na patent kapitana
jachtowego:
A. Kapitan
jachtowy- uprawnienia:
- Prowadzenie jachtów żaglowych
bez ograniczeń
B. Wymagania
"egzaminacyjne":
...czyli należy
przesłać do Biura Polskiego Związku Żeglarskiego (00-791 Warszawa,
ul. Chocimska 14) następujące dokumenty:
- wniosek
o wydanie patentu kapitana jachtowego
ze zdjęciem
- kserokopię patentu jachtowego
sternika morskiego,
- dokumenty potwierdzające
spełnienie wymagań stażowych, o których mowa w §3 rozporządzenia
Ministra Sportu z dnia 9 czerwca 2006 r. w sprawie uprawiania
żeglarstwa (Dz. U. z 2006 r. nr 105 poz. 712)
a) opinie z odbytych
rejsów (oryginały lub poświadczone przez notariusza lub OZŻ kserokopie)
i/lub
b) w przypadku rejsów
prowadzonych samodzielnie, osobiste oświadczenia potwierdzone
przez armatora statku (w przypadku rejsów na własnym jachcie należy
dołączyć kserokopię dokumentu rejestracyjnego jachtu)
- wymagania stażowe:
conajmniej 6 rejsów pełnomorskich, w czasie conajmniej
1200 godzin żeglugi, po uzyskaniu stopnia sternika jachtowego,
w tym conajmniej 400 godzin samodzielnego prowadzenie statku
o długości całkowitej od 10 do 18 m po uzyskaniu stopnia jachtowego
sternika morskiego oraz conajmniej jeden rejs powyżej 100
godzin żeglugi na statku o długości całkowitej powyżej 20
m
- zaświadczenie zawierające
orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do uprawiania żeglarstwa,
- kserokopię dowodu wpłaty
kwoty 50 zł (lub 25 zł dla młodzieży uczącej się do 26 lat) na
konto PZŻ nr 78 1060 0076 0000 4010 4000 1093.
powrót
Uprawnienia i wymagania egzaminacyjne na stopnie
motorowodne
A. Sternik
motorowodny
- uprawnienia:
- prowadzenie łodzi motorowych
z silnikami o mocy do 60 kW (80 KM) na śródlądziu, a na morzu
2 Mm od brzegu w porze dziennej
- wymagania:
- ukończone
12 lat,
- odbyty
kurs i egzamin,
- egzamin:
należy okazać: dowód tożsamości, badania lekarskie ważne 6
miesięcy i zdjęcie
- niepełnoletni
- zgoda rodziców.
B. Starszy
sternik motorowodny
- uprawnienia:
- prowadzenie na śródlądziu
łodzi motorowych bez ograniczeń, a na morzu łodzi o długości
do 12 m po Morzu Bałtyckim i innych morzach zamkniętych.
- wymagania:
- ukończone 18 lat,
- odbyty kurs,
- staż 200 godzin na dowolmnym
akwenie
- staż dokumentuje się
opiniami z rejsów lub oświadczeniami własnymi.
- egzamin: należy okazać:
dowód tożsamości, badania lekarskie ważne 6 miesięcy i zdjęcie.
C. Morski sternik
motorowodny
- uprawnienia:
- prowadzenie na śródlądziu
łodzi motorowych bez ograniczeń, a na morzu łodzi o długości
do 18 m
- wymagania:
- patent
starszego sternika motorowodnego,
- staż
morski w ilości 600 godzin w minimum 3 rejsach, w tym 200h
na jachtach o długości 12-18m
- 1
rejs pływowy powyżej 100h po wodach o skoku pływu powyżej
1,5m (2 porty).
D. Kapitan
motorowodny
- uprawnienia:
- prowadzenie jachtów
motorowych bez ograniczeń
- wymagania:
- patent morskiego sternika
motorowodnego,
- staż morski 1200 godzin
w minimum 6 rejsach w tym 400 godzin samodzielnego prowadzenia
jachtu o długości 10-18m oraz
- conajmniej 1 rejs powyżej
100h na statku powyżej 20m (jachty zarówno motorowe jak i
żaglowe).
powrót
Staże morskie
1. Do stażu morskiego zalicza
się godziny pływania po morskich wodach wewnętrznych, morzu
terytorialnym i morzu pełnym (w rozumieniu przepisów o obszarach
morskich danego państwa), odbyte na jachcie żaglowym bez względu
na rodzaj stosowanego napędu.
2. Do stażu morskiego nie
zalicza się godzin pływania uzyskanych:
a) przed ukończeniem 12-go roku życia,
b) przed zdobyciem ostatniego patentu żeglarskiego PZŻ (z wyjątkiem
stażu na patent sternika jachtowego),
c) dawniej niż w ciągu ostatnich 10-ciu lat.
3. Czas trwania rejsu nie
jest ograniczony.
4. Staż morski musi być
udokumentowany:
a) pozytywnymi opiniami kapitana jachtu - z rejsów nie prowadzonych
samodzielnie,
b) pisemnymi oświadczeniami własnymi - z rejsów prowadzonych samodzielnie.
5. Kapitan jachtu, który
wystawia opinię musi legitymować się patentem wystawionym przez
PZŻ lub zagranicznym certyfikatem kompetencji uznanym przez PZŻ.
6. Za opinię pozytywną uważa
się taką, w której stwierdza się, że kandydat wywiązywał się
przynajmniej dostatecznie z obowiązków członka załogi oraz posiada,
co najmniej dostateczną odporność na trudne warunki morskie. Ostatnia
z opinii musi zawierać stwierdzenie, że kandydat nadaje się do dopuszczenia
do egzaminu na dany patent.
7. Oświadczenie własne z
rejsu prowadzonego samodzielnie powinno zawierać: typ i nazwę
jachtu, powierzchnię ożaglowania, termin rejsu, trasę rejsu, ilość
godzin żeglugi i przebytych mil, skład załogi.
8. Zaleca się, aby odbyte
rejsy wpisać do sportowej książeczki żeglarskiej.
9. Przystępując do egzaminu
na patent sternika jachtowego należy wykazać się stażem morskim
w ilości minimum 200 godzin żeglugi, uzyskanych, w co najmniej 2
rejsach prowadzonych przez co najmniej sternika jachtowego. Z tego:
a) może być wliczone jedynie do 100 godzin żeglugi na jachtach o
długości powyżej 21 m,
b) może być wliczone jedynie do 60 godzin żeglugi po morskich wodach
wewnętrznych i osłoniętych,
c) minimum 100 godzin żeglugi musi odbywać się po morzu pełnym.
10. Przystępując do egzaminu
na patent jachtowego sternika morskiego należy wykazać się stażem
morskim w ilości minimum 600 godzin żeglugi, co najmniej 3 rejsy
pełnomorskie po uzyskaniu stopnia sternika jachtowego, w tym co
najmniej 200 godzin żeglugi na statkach o długości całkowitej od
12 do 18 m, oraz jeden rejs powyżej 100 godzin żeglugi po wodach
pływowych z zawinięciem do co najmniej 2 portów o średnim skoku
pływu powyżej 1,5 m.
11. Przystępując do egzaminu
na patent kapitana jachtowego należy wykazać się stażem morskim
w ilości minimum 1200 godzin żeglugi, conajmniej 6 rejsów pełnomorskich,
po uzyskaniu stopnia sternika jachtowego, w tym co najmniej 400
godzin samodzielnego prowadzenie statku o długości całkowitej od
10 do 18 m po uzyskaniu stopnia jachtowego sternika morskiego.
powrót
Cennik opłat
1. Opłata za
przeprowadzenie egzaminu na stopnie:
- żeglarza jachtowego -
wynosi 200 PLN
- sternika jachtowego -
wynosi 300 PLN
2. Opłata
za przeprowadzenie egzaminu na stopnie motorowodne:
- sternika motorowodnego
- wynosi 200 PLN
- starszego sternika motorowodnego
- wynosi 300 PLN
- motorzysty motorowodnego
- wynosi 350 PLN
3. Opłata za przeprowadzenie
egzaminu, o którym mowa w §5 ust.1 pkt 4 rozporządzenia , uprawniającego
do holowania narciarzawodnego i statków powietrznych - wynosi 300
PLN
4. Opłata za wydanie patentu
i licencji - wynosi 50 PLN
5. Uczniowie i studenci
w wieku do 26 lat uiszczają opłaty, o których mowa w pkt. 1-4, w
wysokości 50%.
powrót
Zasady wymiany patentów (źródło: strona PZŻ)
1. W celu wymiany patentu
żeglarskiego:
- żeglarza jachtowego na żeglarza
jachtowego,
- sternika jachtowego na sternika
jachtowego,
- jachtowego sternika morskiego
na jachtowego sternika morskiego
- jachtowego kapitana żeglugi
wielkiej, jachtowego
kapitana żeglugi bałtyckiej, kapitana jachtowego
na kapitana jachtowego,
należy przesłać do Biura Polskiego
Związku Żeglarskiego (00-791 Warszawa, ul. Chocimska 14) następujące
dokumenty:
- oryginał patentu,
- wniosek o wymianę patentu
ze zdjęciem,
- kserokopię dowodu wpłaty
kwoty 50 zł (lub 25 zł dla młodzieży uczącej się do 26 lat) na
konto PZŻ nr 78 1060 0076 0000 4010 4000 1093.
2. W celu uzyskania (wydania)
patentu:
- jachtowego sternika morskiego
lub
- kapitana jachtowego,
należy przesłać do Biura Polskiego
Związku Żeglarskiego (00-791 Warszawa, ul. Chocimska 14) następujące
dokumenty:
- wniosek o wydanie patentu
ze zdjęciem,
- kserokopię patentu sternika
jachtowego lub jachtowego sternika morskiego,
- dokumenty potwierdzające
spełnienie wymagań stażowych, o których mowa w §3 rozporządzenia
Ministra Sportu z dnia 9 czerwca 2006 r. w sprawie uprawiania
żeglarstwa (Dz. U. z 2006 r. nr 105 poz. 712)
a) opinie z odbytych rejsów (oryginały lub poświadczone przez
notariusza lub OZŻ kserokopie) i/lub
b) w przypadku rejsów prowadzonych samodzielnie, osobiste oświadczenia
potwierdzone przez armatora statku (w przypadku rejsów na własnym
jachcie należy dołączyć kserokopię dokumentu rejestracyjnego jachtu)
- zaświadczenie zawierające
orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do uprawiania żeglarstwa,
- kserokopię dowodu wpłaty
kwoty 50 zł (lub 25 zł dla młodzieży uczącej się do 26 lat) na
konto PZŻ nr 78 1060 0076 0000 4010 4000 1093.
3. W celu wymiany patentu
motorowodnego:
- morskiego sternika motorowodnego
na jachtowego sternika morskiego,
- kapitana motorowodnego na
kapitana jachtowego,
należy przesłać do Biura Polskiego
Związku Żeglarskiego (00-791 Warszawa, ul. Chocimska 14) następujące
dokumenty:
- kserokopię patentu motorowodnego
potwierdzoną za zgodność z oryginałem,
- kserokopię patentu żeglarskiego
(co najmniej sternika jachtowego),
- wniosek o wydanie patentu
ze zdjęciem,
- zaświadczenie zawierające
orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do uprawiania żeglarstwa,
- kserokopię dowodu wpłaty
kwoty 50 zł (lub 25 zł dla młodzieży uczącej się do 26 lat) na
konto PZŻ nr 78 1060 0076 0000 4010 4000 1093.
Zasady
wydawania duplikatów patentów
1. W celu uzyskania duplikatu
"starego" patentu należy przesłać do Biura Polskiego
Związku Żeglarskiego (00-791 Warszawa, ul. Chocimska 14) następujące
dokumenty:
- wniosek o wymianę patentu
ze zdjęciem,
- w przypadku patentów wydanych
przez OZŻ - zaświadczenie uzyskane w OZŻ potwierdzające, że osoba
posiadała patent wydany przez ten OZŻ (dotyczy patentów żeglarza
jachtowego i sternika jachtowego),
- w przypadku patentów wydanych
przez Biuro PZŻ - oświadczenie o utracie patentu (dotyczy patentów
jachtowego sternika morskiego, jachtowego kapitana żeglugi wielkiej,
jachtowego kapitana żeglugi bałtyckiej i kapitana jachtowego),
- kserokopię dowodu wpłaty
kwoty 50 zł (lub 25 zł dla młodzieży uczącej się do 26 lat) na
konto PZŻ nr 78 1060 0076 0000 4010 4000 1093.
2. W celu uzyskania duplikatu
"nowego" patentu,
należy przesłać do Biura Polskiego Związku Żeglarskiego (00-791
Warszawa, ul. Chocimska 14) następujące dokumenty:
- wniosek o wydanie patentu
ze zdjęciem,
- kserokopię dowodu wpłaty
kwoty 50 zł (lub 25 zł dla młodzieży uczącej się do 26 lat) na
konto PZŻ nr 78 1060 0076 0000 4010 4000 1093.
powrót
Druki...
Opracowano
na podstawie art.53a ust.3 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze
fizycznej (tj.Dz.U z 2001r. nr 81 poz.889 z późniejszymi zmianami),
uwzględniając zapisy w sprawie szkolenia, egzaminowania i wydawania
patentów zawarte w rozporządzeniu Ministra Sportu z dnia 9 czerwca
2006 r. w sprawie uprawiania żeglarstwa.( Dz.U. nr 105 poz. 712).
|